Ga naar hoofdinhoud

Joris Roelink: ‘Ieder maakbedrijf wordt IT-bedrijf’

Joris Roelink (Scaleware en Prefabmaat) weet het zeker. De houtverwerker die nu niet de stap zet richting verkoop via internet, blokkeert zijn eigen groei en wordt straks links en rechts door de concurrentie ingehaald. Met zijn achtergrond in de timmerindustrie wil hij maakbedrijven op weg helpen met digitale verkoop op maat. En dat zonder een grote investering vooraf. ‘Online en offline moeten met elkaar in verbinding staan, zowel voor nieuwe als voor oude klanten.’

Na een dienstverband bij Nijhuis Toelevering, is Joris Roelink vorig jaar zomer voor zichzelf begonnen met Scaleware in Enschede en als afgeleide daarvan Prefabmaat. ‘Ik wilde écht ondernemen. Kansen zien, pakken en invullen.’ Zijn bedrijf helpt ondernemers om de stap naar internet te gaan maken. En daar weet hij als voormalig oprichter, directeur en aanjager van toeleveringonline.nl het een en ander van af. ‘De huidige klant van de timmerindustrie koopt net als veel Nederlanders privé veel artikelen online. Die verwacht langzaam maar zeker dat hij ook digitaal terecht kan bij de maakbedrijven waarmee hij zakendoet. In de houtsector zijn vooral de grotere bedrijven daar in eerste instantie op ingesprongen. Maar in feite kan ieder bedrijf met een ambitie om ook online te willen groeien digitaal aan de slag.’

Zes weken up-and-running

Scaleware wil de maakindustrie bijstaan die digitale dienstverlening en verkoop op te zetten. ‘We ondersteunen bedrijven in de eerste stappen om hun producten op internet te zetten.’ Zij doet dit met eigen concept en configuratieprogramma. En de insteek is om dat tot en met het bedrijfsbureau in de organisatie te implementeren, dus dat calculatie, werkvoorbereiding en verkoop ook worden meegenomen.

‘We denken dat we daarmee ook een IT-oplossing hebben voor het capaciteitsprobleem waar veel timmerfabrieken op het bedrijfsbureau mee kampen.’ Het bouwen van een eigen configurator neemt zomaar een jaar in beslag. Het is bovendien nogal prijzig. ‘Door de modulaire en generieke opbouw van onze software en de ervaring die we hebben, kunnen wij een webshop met configurator in circa zes weken up-and-running krijgen, zonder hoge aanvangskosten.’

Roelink heeft daarvoor een model ontwikkeld met een lage instap. ‘Neemt na implementatie de digitale verkoop van de fabriek een vlucht, dan profiteren wij daar als IT-bedrijf ook van via een percentage van de omzet.’ Voor een indruk: de ‘succesfee’ start met een percentage van 7,5% van de digitale omzet en bouwt bij verder succes af tot circa 2,5%. ‘Dat is precies de omgekeerde weg bij de implementatie van andere pakketten. Daarvoor is initieel vaak een investering nodig van enkele tonnen. Bij ons betaal je een kleine vergoeding voor het in je huisstijl zetten van de configurator en loopt de meter mee met je succes.’

Prefabmaat

Scaleware heeft zijn vuurdoop gekregen in een samenwerking van een ander nieuw concept genaamd Prefabmaat dat in de prijzen viel op de BouwBeurs in februari 2023. Hierin werkt Roelink samen met Timmerfabriek Neede.

‘In eigen huis hebben we samen Prefabmaat opgezet: www.prefabmaat.com is een portal voor het bestellen van prefab dakkapellen en prefab hsb-wanden. Het maakt zo prefab bouwen voor de (kleinere) aannemers en zzp’ers haalbaar. Ook het digitaal bestellen van complete bergingen en aanbouwen is mogelijk. De fabrikant levert de onderdelen. Het digitale platform zorgt voor schaalvergroting in de productie. De grote bouwers die zich op prefab richten hebben die grote schaal al. Maar om op kleinere projecten een tekenaar en werkvoorbereider te zetten voor kleinere projecten is vaak te duur. Dat slaan wij plat door IT met een in eigen huis ontwikkelde configurator.’

Over belangstelling heeft Roelink overigens niet te klagen. Zo is hij inmiddels bezig met de implementatie van een applicatie voor losse ramen en deuren bij een grote kozijnfabrikant. Deze kan zo een scheiding aanbrengen tussen de grotere series en de door IT beter schaalbare kleinere series. De ambitie is om in 2023 twintig nieuwe accounts aan te sluiten. ‘We zijn net gestart, maar zowel vanuit de timmer-,meubel- en badkamerindustrie is belangstelling voor Scaleware. Maar we willen onszelf niet voorbijlopen. Wat we doen, willen we goed doen.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief   Aanmelden