Ga naar hoofdinhoud

SGT 40 jaar: ‘Het houten kozijn kan wel een boost gebruiken’

Stichting Gevel Timmerwerk (SGT) vierde op 8 juni de veertigjarige samenwerking tussen, naar eigen zeggen, ‘de zeventig beste timmerfabrikanten van Nederland’. Het werd een blik op de biobased en de circulaire toekomst met het houten kozijn, waarbij Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor extra wind in de zeilen zorgt. Een gesprek met directeur Eric Kouters over vooroordelen, kansen en uitdagingen. “De bouw is toe aan de Wkb.”

Het eigenlijke jubileum zou eind vorig jaar plaats vinden. Maar door corona lag er in de sector nog een stapel werk om in te halen. Dus vierde de in december 1982 opgerichte Stichting Gevel Timmerwerk het veertigjarig jubileum afgelopen juni. Zowel programma als locatie van het feest geven aan dat de aangeslotenen bij SGT/Hout100% aan kop willen lopen op weg naar de biobased economie. Pleisterplaats de Groene Afslag in Laren is een circulaire hub van de regio Gooi en Vechtstreek dat tegelijkertijd restaurant, evenementen- en vergaderlocatie en flexwerkplek is. Of in de eigen woorden: ‘Een gemeenschappelijk speelplein voor mensen die inzien dat we linksom, rechtsom een aantal dingen zullen moeten veranderen in onze levens’.

Duurzaamheid houten kozijn

Centraal in de jubileumviering: duurzaamheid. Voormalig ruimtevaarder en spreker André Kuipers benadrukte het gezamenlijke belang van ‘een duurzame wereld met duurzame houten producten’. Ook bezochten de aangeslotenen een duurzaam project van Ekowood Houses in Bunschoten. “De uitdaging waar we als samenleving maar ook als bouwsector voor staan”, zegt Kouters, “is zuiniger omgaan met grondstoffen, de toepassing van een hoger aandeel biobased materialen, een beter rentmeesterschap van deze aarde. Houten kozijnen kunnen daarin een grote rol vertegenwoordigen. We wilden daarom bij de viering van ons jubileum naar een circulaire locatie om dat gevoel te ervaren en te verstevigen. En dat is herkend door onze aangeslotenen. We kregen na afloop veel positieve reacties.”

Vermijdbare fouten

In 2016 transformeerde Stichting Gevel Timmerwerk (SGT) van een instituut met zeventig leden dat zich achter een garantiecertificaat schaarde, tot een communicatie- en voorlichtingscampagne én zekerheidssysteem voor houten kozijnen onder de naam Hout100%. Met tegenwoordig een vijfkoppig bestuur geleid door een onafhankelijk voorzitter, een eigen directeur, communicatiemanager Anoushka Mulder en technisch manager Richard Groothuis is het een kleine overzichtelijke organisatie. Directeur Kouters: “De boodschap van onze zeventig leden is helder. We leveren een kwalitatief goed en milieutechnisch duurzaam product. Maar er bestaan helaas nog steeds veel vooroordelen. Veel aannemers hebben de oude onderhoudscycli in hun hoofd, terwijl bij de huidige techniek de eerste schilderbeurt na vijftien jaar ruim voldoet. Ook verwerkings- en montagevoorschriften staan niet iedereen helder voor ogen, met vermijdbare fouten in bijvoorbeeld verankeringsplannen tot gevolg.”

Gezamenlijk belang

Bestrijding van de vooroordelen door kennisontwikkeling en verspreiding pakt SGT/Hout100% op diverse fronten aan. “Allereerst zijn we met een regelmatige stroom berichten prominent aanwezig op sociale media”, vervolgt Kouters. “En ook onze website bevat veel informatie. Daarnaast komen onze kwaliteitsinspecteurs Ad Reus en Hans Hofman en SKH-inspecteurs tot ín de bouwkeet bij circa 300 bouwinspecties per jaar. Uitvoerders zijn in eerste instantie aarzelend, ‘want we doen het toch goed’. Maar vaak zijn ze achteraf toch blij met de tips die we geven. Uiteindelijk dienen we een gezamenlijk belang, zeker nu het kwaliteitsbewustzijn onder invloed van de bouw aan het groeien is. De bouw is toe aan de Wkb, maar een deel van de aannemers is nog steeds zoekende hoe hier invulling aan te geven. Wij helpen partijen met het Hout100%-systeem optimaal bij dossiervorming en risicobeheersing.”

Wkb als focus

Dat is de reden dat Hout100% in de aanloop naar invoeringsdatum 1 januari 2024 SGT/Hout100% de komende maanden de Wkb als focus heeft genomen. Kouters: “Uiteraard is de nieuwe website moderner qua vormgeving, volledig responsive en een stuk sneller. Maar ook beter vindbaar en dat is in het kader van de aankomende wet zeer belangrijk. Zowel kwaliteitsborgers als afnemers van de timmerindustrie kunnen hier alle informatie vinden over het Hout100%-systeem en het houten kozijn dat in de nieuwe situatie naadloos aansluit op de wensen van de afnemer en de kwaliteitsborger. De rolwisseling is voor veel bouwers best spannend.” 

Samen met de NBVT

De marketingactiviteiten richten zich zowel op de duurzame grondstof hout, als op de prestaties van houten kozijnen. Daarin wordt waar mogelijk, zoals bij levenscyclusanalyses, gezamenlijk opgetreden met de NBvT. Ook de campagne Kozijnen van Hout wordt gezamenlijk ingevuld. En de toekomst? Kouters: “Het houten kozijn zal in de hele duurzaamheidsdiscussie aan belang winnen, maar kan tegelijkertijd een boost blijven gebruiken. Al is het alleen al in antwoord op concurrerende materialen die met grotere budgetten in dezelfde markt actief zijn. Daar waar de NBvT zijn focus en energie moet verdelen over meerdere productgroepen, richten wij ons exclusief op het houten kozijn. Zo versterken we elkaar. En we vinden het vanzelfsprekend allebei prachtig en een kleine erkenning van ons beider werk als opdrachtgevers bij nieuwbouw meteen en bij renovatie wederom voor het houten kozijn kiezen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief   Aanmelden