Klik, klik, kozijn bij Toelevering Online

Bedrijf

Deuren

Kozijnen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Sinds de oprichting in 2017 elk jaar een verdubbeling van de omzet. Naast hout en kunststof binnenkort ook aluminium in het assortiment, met ook een snelle levertijd. En het buitenland lonkt. Wie zegt dat kozijnen, deuren en schuifpuien verkopen ingewikkeld is? Joris Roelink van Toelevering Online in Rijssen: “Feitelijk zijn we een softwarebedrijf met partners.”

Joris Roelink heeft een indrukwekkende carrière in de timmerindustrie achter de rug als hij in 2015 adjunct directeur bij Nijhuis Toelevering in Rijssen wordt. En hij is ambitieus. Waar het bestellen van kozijnen, deuren en schuifpuien tot dan toe een proces is dat over veel schijven loopt, ziet hij mogelijkheden dit op een andere manier te doen. Roelink: “Wij wilden destijds graag naar een nieuwe markt. Als je dat op de traditionele manier aanvliegt, betekent dat heel veel extra mensen in dienst nemen. En schaalvergroting gaat eigenlijk altijd ten koste van de flexibiliteit. Digitalisering is al een aantal jaren een trend. Dus zijn we het op die manier gaan insteken.” Na wat voorbereiding richtten ze in 2017 Toelevering Online op, een internettool die het met een configuratieprogramma mogelijk maakt om maatwerk houten kozijnen te bestellen die binnen vijf werkdagen op locatie worden geleverd. De  doelgroep is behalve de aannemerij, ook de zzp’er en naar eigen zeggen ‘de handige particulier’ want, kozijnen monteren behoort niet tot de dienstverlening. 

Partners Toelevering Online

Gevraagd naar het succes van het digitaal kozijn bestellen zegt Roelink: “Al in 2017 zagen we behoefte vanuit de markt. Toen we onze claim waar maakten door in vijf werkdagen te leveren, was dat eigenlijk gelijk al een daverend succes. De kozijnen werden in eerste instantie alleen door Nijhuis Toelevering gefabriceerd. Met het succes hebben we begin 2018 meerdere partnerfabrieken erbij gezocht die hetzelfde product kunnen maken. Zo konden we de vijf werkdagen blijven hanteren. Het binnengekomen werk wordt via een leveranciersportaal verdeeld.” Bij Toelevering Online zijn inmiddels ook Timmerfabriek Neede en Timmerfabriek Bramer in Geesteren aangesloten. Momenteel worden er verschillende gesprekken gevoerd met andere fabrieken om aan te sluiten. 

Beste aanbod

Op houtgebied levert de onderneming de traditionele houtsoorten sapeli mahonie en meranti, maar sinds een jaar ook een Finti- en sinds mei 2020 een Accoya-systeem. Roelink: “Het mooie is dat de klant op de website zijn gehele kozijnbehoefte invult: afmeting, glas, isolatiewaarde, onderhoudsfrequentie. Door het invullen van wensen kom je als fabrikant tot het beste aanbod voor de klant. Dat is de crux van wat we aan het doen zijn. Je verkoopt niets vanuit de fabriek, maar vanuit de behoefte van de klant. Je kunt alles leveren, passend bij de klantvraag.” 

Na de houten kozijnen kwamen de kunststof kozijnen. De verkoopverhouding is momenteel 60 procent hout en 40 procent kunststof. “Mensen kennen ons in eerste instantie ook van houten kozijnen, vandaar”, aldus Roelink. “Voornaamste pre voor ons klantenbestand is behalve de snelle levering ook onze bereikbaarheid. Via de website kan er in de avonduren worden gecalculeerd. Onze klantenservice is door de week bereikbaar tot 22.00 uur en ook op zaterdag. De markt went snel aan die nieuwe manier van bestellen. Daarom hebben we ook kunststof in het assortiment opgenomen en zijn we bezig volgend jaar ook aluminium kozijnen aan het assortiment toe te voegen.” 

Softwaregestuurd

De achterliggende organisatie van Toelevering Online bestaat uit 21 werknemers waaronder een flexibele schil die ‘s avonds de klantenservice bemenst. Roelink: “De vijf-dagen-strategie is mogelijk omdat het hele traject van bestelling tot expeditie in de computer zit. Er zitten geen vertragende menselijke handelingen meer tussen. We hebben bijvoorbeeld geen calculatoren en werkvoorbereiders: de hele prijsbepaling en aansturing zit in de computer, tot en met het tekenwerk. Klanten die niet zeker zijn en fouten in het bestelproces willen voorkomen kunnen aanvinken dat ze nog een keer met een medewerker van Toelevering Online door de bestelling willen lopen. Voor de rest is het systeem zo laagdrempelig mogelijk ingestoken.” Zelfs het transport is softwaregestuurd. Bij een nieuwe bestelling kiest de klant zelf de gewenste bezorgdatum en dagdeel. Roelink: “Als de bestelling bij ons binnen is en wordt geproduceerd, genereert het programma een transportorder met alle informatie voor de transporteur, zoals leveringsdatum en contactgegevens van de klant.” De transportorder wordt digitaal verstuurd naar de transporteur.

Prijzen Toelevering Online

Drie jaar geleden kondigde Nijhuis Toelevering aan de kozijnprijs voor vaste klanten drie jaar lang niet te verhogen. Roelink: “Bij structureel samenwerken hoort een structureel commitment. De prijzen voor Toelevering Online zijn wel flexibel en worden aangegeven door de partners. En hoewel we als Toelevering Online die belofte niet hebben gedaan, hebben ook wij de prijzen sinds we live staan niet verhoogd. Desalniettemin zijn we er wel in geslaagd drie jaar op een rij onze omzet te verdubbelen en dus exponentieel te groeien.” 

Succes maakt creatief voor de toekomst. Zo werkt Toelevering Online momenteel mee in een consortium aan een CO₂-negatief kozijn. Roelink: “We willen de verdubbeling van omzet graag voortzetten. Uiteindelijk denken we dat er op de zakelijke markt plaats is voor een grote partij die in dit geval kozijnen digitaal aanbiedt. In ons huidige systeem zitten nog een aantal handelingen die slimmer ingestoken kunnen worden om in nog minder tijd te kiezen. We zijn volle bak bezig om die eruit te halen. Als dat is gebeurd, willen we met het concept naar het buitenland, misschien zelfs wel met Nederlandse producenten. We zijn eigenlijk een softwarebedrijf die zijn product ook naar het buitenland wil uitrollen. Onze Nederlandse kozijnen, zo hebben we gemerkt, hebben ook in het buitenland een goede reputatie. Op basis daarvan zou je best eens kunnen kijken om het Nederlandse kozijn in het buitenland op de markt te brengen. Dat is het voordeel van een online platform: je kunt het zonder diepte-investering eerst eens proberen. Als het niet werkt, kun je het weer van de website afhalen.” 

En ook de digitalisering gaat verder. Roelink: “We zijn met Nijhuis Toelevering aan het kijken of een nog snellere levertijd mogelijk is. Maar ook om het simpeler te maken. Bijvoorbeeld door een koppeling met tekenpakketten. Het bestellen van kozijnen moet simpeler en sneller, dat is en blijft het devies.”