Merkx Kozijnen in Dongen verving recentelijk twee cnc-bewerkingsstations voor een BMH Windowmaster 50 Topline met BMH Loadmaster beladingsstation. “We hebben de overuren uit de productie gehaald”, zegt directeur Bart van Leijsen.
Merkx Kozijnen in Dongen heeft onder leiding van directeur Bart van Leijsen een verfrissend dynamische en heldere marktstrategie. Die houdt in het kort in: “Als mijn personeel vrolijk is, worden mijn klanten vrolijk en word ik vrolijk”. Hij geeft dit samen met zijn twee compagnons (bedrijfsoprichter Peter Merkx staat inmiddels op gepaste afstand) onder andere gestalte door zowel kantoor- als productiepersoneel lease-auto’s ter beschikking te stellen en een eigen door het personeel getimmerd en rijk uitgerust bedrijfscafé dat niet voor menig ‘echt’ bruin café onder doet. “Ik vind het belangrijk dat mensen met plezier naar hun werk gaan”, aldus Van Leijsen. Het was overigens dit café die ook het personeel van de dit jaar overgenomen De Waal Kozijnen in Veen was opgevallen. “‘Dan krijgen wij er hier zeker ook één’, was eigenlijk hun eerste reactie”, zegt Van Leijsen lachend.
Merkx Kozijnmakers
Merkx en De Waal Kozijnen zijn sinds dit jaar onderdeel van Kozijnmakers met een eigen website en een gezamenlijke directie. De beide timmerfabrieken blijven echter zelfsturend. “Merkx blijft zich richten op nieuw- en verbouw voor zowel de eenpitter als de grotere aannemers”, aldus Van Leijsen. “De Waal is en blijft kozijnspecialist op voornamelijk de renovatiemarkt met eigenlijk alleen (grotere) renovatiepartners in het klantenbestand. We hebben veel technische kennis in huis en willen niet goedkoper zijn, maar beter dan de collega’s, met korte lijntjes binnen de organisatie. Die flexibiliteit gaat vaak bij grotere ondernemingen verloren.” Kozijnmakers heeft in totaal zo’n zestig werknemers (vijfendertig Merkx, vijfentwintig De Waal).
De reden van het bezoek aan Merkx is de installatie van de nieuwe BMH Windowmaster 50 Topline die is uitgerust met automatische belading van de onderdelen. “Onze twee vorige cnc-bewerkingscentra begonnen teveel storingen, stilstand en hoge onderhoudskosten te krijgen”, aldus Van Leijsen, die weet waar hij het over heeft omdat hij werktuigbouwkunde heeft gestudeerd. “Toen we voor een oplossing er met de leverancier niet uitkwamen, hebben we de keus voor Bos Machines gemaakt. Bos leeft techniek. De technische afdeling kent de machine van binnen en buiten, ze hebben een goede servicedienst en dezelfde korte lijnen als wij.”
Oertli

Vanwege de beperkte ruimte op de machinale afdeling werd besloten tot de aanschaf van een enkel, krachtig bewerkingscentrum. Van Leijsen: “Dat was wel een stap, want je wilt in de productie in geval van storing toch graag een backup machine om op terug te vallen. Die hebben we nu niet. Maar aan de andere kant, het is een beproefde nieuwe machine met een goed concept, uitgerust met gereedschap van Oertli die hier min of meer om de hoek zit. Daarom hebben we die knoop vlot doorgehakt. Oertli heeft ook goed meegedacht over de standaardisatie van de profielen en het optimaal benutten van de kracht van de Window Master.” Het programmeren van de profielen in een nieuwe machine kost tijd en energie. Van Leijsen: “Dat kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. We hebben de gelegenheid aangegrepen om rationalisatie in het aantal profielen aan te brengen. Je moet je afvragen of je elk profiel moet willen maken. Oertli heeft ons geholpen het kozijnontwerp in lijn te krijgen met een zo kort mogelijke doorlooptijd. Dat betekent wel dat de machine volhangt met turbokoppen, maar ook dat de huidige productie die van de twee vorige cnc-machines evenaart.” De vaart wordt er overigens ook ingehouden door de aanschaf van een automatisch beladingsstation BMH Loadmaster. “Het hout wordt bij het schaven gesorteerd en in karren gelegd voor de juiste profilering. De kracht van bundeling van gelijke profielen maakt de bewerking in de Window Master efficiënter. Die keus hebben we niet zozeer gemaakt om de productie omhoog te stuwen, als meer om de overuren uit de productie te halen. We halen nu eenzelfde productie binnen werktijd als voorheen inclusief overuren en kunnen in de avond onbemand nog een etagewagen vol onderdelen laten produceren”, aldus Van Leijsen. Beladingsstation BMH Loadmaster maakt integraal deel uit van de opstelling en belaadt de machine vanaf etagewagens. Elke wagen heeft een extra bypass-positie bovenop. Het portaal is inclusief handlingunit voor het automatisch ontladen van de werkstukken. Het portaal is voorzien van een voorbeladingsstation, invoercontrolesysteem en automatische barcode scanner. En wie het geheel in actie ziet, is al gauw overtuigd van nut en waarde van deze investering.
Windowmaster
De BMH Windowmaster 50 Topline is in de basis uitgerust met één portaal, twee motoren en vier bewerkingstafels type Topline. Topline-bewerkingstafels zijn uitgevoerd met gedeelde duo klemmen, die onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingezet. Hierdoor wordt het mogelijk maximaal acht werkstukken tegelijk in de machine te klemmen. De BMH Windowmaster 50 Topline is standaard uitgevoerd met één portaal, een volwaardige vijfassige robotkop voor boren, inkrozen en bewerkingen onder graden, een roterende gereedschapswisselaar t.b.v. de robotkop, 30 kW verticale freesmotor voor contramallen en langsprofileren en een gereedschapswisselaar met zestig posities. Deze laatste is uitgevoerd met een ATC automatische gereedschapwisselarm, die fungeert als voorbelader, zodat er zeer snel gereedschap kan worden gewisseld. De vier bewerkingstafels type Topline zijn verdeeld over twee sporen. Ze kunnen een maximale werkstuklengte aan van 5.400 mm zonder overpakken in de lengte. Van Leijsen: “Maar twee onderdelen van 2700 mm achter elkaar kan ook zodat je minder gereedschapswissels hebt.” Het optiepakket bestaat onder andere uit een extra verticale kruiskop boormotor, extra set horizontale freesmotoren voor glaslatten, automatische barcode scanner en stickerprinter. Verder bestaat de mogelijkheid van camerabewaking inclusief app op telefoon of tablet, extra bufferruimte in- en uitvoerdwarstransport, andere werkrichting en/of opstelling van het in- en uitvoerdwarstransport.

De opstelling draait als een zonnetje, zo vindt ook het personeel. Als het tijd is om een foto te maken, haalt Van Leijsen de betrokken medewerkers bij elkaar en wordt alles ondertussen spontaan ‘fotoklaar’ gemaakt. Van Leijsen: “Je kunt niet zonder machines, maar personeel is naar mijn mening het belangrijkste onderdeel van een timmerfabriek. We moeten als sector zelf onze nieuwe generatie timmermannen maken. De lokale vakopleiding had dit jaar slechts enkele aanmeldingen. Ik heb samen met collega’s mijn gedachten wel eens laten gaan over een kozijnopleidingscentrum. Haal enthousiaste mensen naar binnen, geef ze een vaste leermeester en begeleiding en kijk wat er gebeurt. Uiteindelijk moet je het met zijn allen zien te redden.” Met die instelling en de Windowmaster-opstelling kan het niet anders dan dat succes binnen handbereik ligt.
Dit artikel is afkomstig uit Timmerfabrikant 11-2021. Nog geen abonnee? Klik hier!