Big data tot op detailniveau bij Timmerfabriek Neede

Bedrijf

Kozijnen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Modernisering van het machinepark, de introductie van een eigen lijn Planetproof-kozijnen die ook nog eens in een papierloze productieomgeving worden vervaardigd en uitbreiding van de activiteiten met houtskeletbouw. Het is reden genoeg om met directeur Michel Nijenhuis bij te praten over de stormachtige ontwikkeling die de dit jaar veertigjarige Timmerfabriek Neede recent heeft doorgemaakt. De ambities zijn groot, tegelijkertijd staat de markt onder druk. “Het is niet de vraag óf, maar wanneer tropisch hardhout ondanks alle certificeringsinitiatieven een vies woord wordt.”

NeedeBij de opsluitbank kijkt de medewerker op een tablet en ook in de rest van de kozijnfabriek zal de bezoeker geen snippertje papier meer vinden. Timmerfabriek Neede is één van de, zo niet dé eerste kozijnfabriek die volledig digitaal en daarmee papierloos is ingericht. Het is een pilot vanuit de sectie Kozijnen van de NBvT die is opgezet in samenwerking met Maurits-Jan Seriese van softwareontwikkelaar Cloudomotion in Haaksbergen. Directeur Michel Nijenhuis zegt: “We hebben de luxe dat we de productie van opsluitbank tot eindmontage over traverses hebben lopen. Die zijn allemaal gechipt met een RFID-chip. Bij de opsluitbank wordt de traverse gekoppeld aan het specifieke product dat er onder hangt (type, project, productiebatch e.d.). Daarmee zijn de benodigde productiestappen op een tablet per werkstation uit te lezen.” De kracht van het systeem is dat het big data genereert, maar ook dat het zelflerend is. “Als een gebruiker bij de opsluitbank altijd wil weten of er een dorpel geplaatst moet worden, zet het systeem die informatie op een gegeven moment bovenaan.” Het product is in het systeem niet alleen door de hele fabriek te volgen, maar per werkstation zijn ook bewerkingstijden bij te houden, worden afwijkingen van de planning inzichtelijk en tussentijds kunnen werknemers en bedrijfsleiding zien of de dagtaak wordt gehaald. “Bij de kantine hangt een groot scherm waarop in kleurcodes het totale functioneren van de fabriek per werkstation is af te lezen. Het voorspellen van bottlenecks is ook het mooie van het systeem”, aldus Nijenhuis. “Toen we recentelijk een grote bulk uit de machinale hadden, signaleerde het systeem welke problemen we een dag later in de spuiterij zouden tegenkomen. Het klopte precies. Ook weet ik nu de gemiddeld montagetijd van bijvoorbeeld een Holonite- of een Buva-dorpel, maar ook afwijkingen per montagemedewerker. We kunnen het hele proces balanceren en finetunen tot op detailniveau. Een serie van tien kan ik net zo snel maken als een serie van één.” Vanuit het systeem zullen ook de bestellingen in een digitale maatwerkoplossing worden gegenereerd, zodat de productieafdelingen nooit mis hoeven te grijpen. De uitgaande producten krijgen een chip, worden gekoppeld aan kozijnbokken om gemakkelijk afleverbonnen te genereren, worden gefotografeerd zoals ze de fabriek verlaten en op de bouw zijn neergezet. Dat is allemaal aan de chip te hangen. “Dat scheelt discussies achteraf”, aldus Nijenhuis droog. Het systeem is geïntegreerd in de IKB en vergemakkelijkt ook het werk van Komo. Bovendien versnelt het de productie zodat een spoedorder die voor het middaguur binnenkomt de volgende dag om 09.00 uur wordt opgesloten, 13:00 uur die dag bij de spuiterij aankomt en de volgende ochtend om 07.45 uur wordt afgemonteerd en op transport kan (beglaasd +1 dag). 

Commerciële strategie

De digitalisering maakt onderdeel uit van een totale vernieuwing van de timmerfabriek die Nijenhuis bijna drie jaar geleden heeft ingezet. Zo heeft de onderneming er in Neede een houtskeletbouwafdeling bij gekregen. Het machinepark voor de kozijnproductie is vernieuwd en uitgebreid, net als de organisatie. Nijenhuis: “De productie en de hele organisatie zijn op niveau gebracht. De puzzelstukjes vallen nu in elkaar. Het is nu tijd om verder te gaan met de commerciële strategie.” Speerpunt in de marktbenadering is vooralsnog de introductie van het concept Planetproof-kozijnen, dat inspringt op de duurzaamheidswensen die Nijenhuis her en der in de markt signaleert. De uiteindelijke houtsoortkeuze ligt bij de klant, maar als het aan de Gelderse Timmerfabriek Neede ligt, maken tropisch hardhoutsoorten als mahonie geen deel meer uit van de kozijnen die in Neede worden gefabriceerd. “Het betekent concreet dat we als timmerfabriek de ambitie hebben de komende jaren tachtig procent van onze omzet die we nu in tropisch hardhout realiseren om te zetten naar alternatieven uit Europa en gemodificeerde houtsoorten als Finti”, zegt directeur Michel Nijenhuis. “En we zouden graag zien dat meer kozijnfabrikanten die omslag maken. We zien meer en meer dat zowel corporaties als particulieren voor duurzaamheid kiezen. Ik word thuis geconfronteerd met woonprogramma’s waarin ik tropisch hardhouten schuttingen vervangen zie worden door kastanje. We zijn partner in Toeleveringonline.nl waarin je ziet dat klanten meer en meer voor Europese en gemodificeerde houtsoorten kiezen. Het zaadje is geplant. Ik krijg mijn dochters ook niet uitgelegd waarom hun vader gecertificeerd hout toepast uit Afrika, dat in Maleisië wordt geoptimaliseerd om onder het motto van duurzaamheid in een Nederlandse gevel terecht te komen, terwijl ik ook hout in Zweden kan kopen. Dat willen we nu onderstrepen in ons concept Planetproof-kozijnen. We willen qua duurzaamheid daarin bewust een stapje verder gaan.” Het gemodificeerde FSC-gecertificeerde Finti staat aan de basis van het concept, maar ook Accoya (op termijn uit Spaans radiata pine) en Europese houtsoorten als lariks zet de onderneming in. “Wij zijn van mening dat ze betere eigenschappen hebben dan tropisch hardhout. Het is mijns inziens niet de vraag óf, maar wanneer tropisch hardhout ondanks alle certificeringsinitiatieven een vies woord wordt. We laten de keus vanzelfsprekend aan de klant, maar we benaderen de markt in onze verkoopgesprekken actief met onze alternatieven.” 

Binnenbocht

NeedeEen eigen videofilm op de diverse sociale media onderstreept de ambitie. “Als je wacht tot de klant uit zichzelf met die vraag komt, ben ik bang dat we de markt openlaten voor alternatieven als kunststof”, aldus Nijgenhuis. “We moeten als sector actief de markt in om de allerbeste eigenschappen van hout te promoten. Dat is wat we aan het doen zijn: we geven vol gas, nemen de binnenbocht en buiten alle positieve eigenschappen van hout maximaal uit.” Op de vraag of een afkeren van tropisch hardhout, zeker met een certificaat, conversie van regenwouden in andere zogenoemde cashcrops niet versneld, zegt Nijenhuis: “Duurzaam bosbeheer moet je koesteren. Ik denk echter niet dat we als Nederland de invloed die we daarop hebben moeten overschatten. De vraagstukken rond bos en bosbeheer liggen in de praktijk een stuk complexer en het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ligt ook hier ver uit elkaar”.

Vihrea

Naast de eigen Planetproof-kozijnen voor met name de nieuwbouw, participeert Timmerfabriek Neede met een aantal partners in Vihrea, een kozijnconcept exclusief op basis van Finti. Nijenhuis meent echter dat beide concepten naast elkaar kunnen bestaan. “Wij richten ons met ons eigen concept meer op de nieuwbouw, terwijl Vihrea zich met prestatie-eisen en onderhoudscomponent meer richt op renovatieprojecten van vastgoedbezitters en woningcorporaties die met chips en software willen worden ontzorgd in de onderhoudsvraag.”
En de volgende stap? “Een bedrijf is nooit af. De kracht van overleven is dat je continu kritisch en in beweging blijft met de focus om het telkens weer een stapje beter te doen en te innoveren. We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een Planetproof hsb-wand.”